21
במרץ
2010

כמה סיבות טובות לצפות לוורדפרס 3.0

מאת: מאור ברזני | תגובות: 36 | נושאים: אינטרנט,וורדפרס
תגיות: , , , , |

וורדפרס

גרסת וורדפרס הבאה – וורדפרס 3.0 – מתוכננת לצאת לאוויר העולם בעוד כחודש-חודשיים. בינתיים אפשר כבר להוריד גרסת אלפא ולתת הצצה ראשונה למספר שינויים, תוספות ופיצ'רים חדשים הצפויים לנו בקרוב, עם השקת וורדפרס 3.0. אז מה צפוי לנו שם?

1. בחירת שם משתמש וסיסמה לאדמין כבר בתהליך ההתקנה

עד עכשיו, במהלך ההתקנה ניתן שם משתמש admin כברירת מחדל למנהל המערכת והונפקה סיסמה אקראית. את סיסמת האדמין אפשר היה להחליף במערכת הניהול לאחר ההתקנה. כדי לשנות את שם המשתמש של מנהל המערכת, היה צורך צריך לשנות בבסיס הנתונים או להיעזר בתוספים חיצוניים.

וורדפרס 3.0 מאפשרת עכשיו לקבוע בזמן ההתקנה את שם המשתמש והסיסמה.

למה זה חשוב?

המשמעות של זה היא שיפור האבטחה של וורדפרס. מרבית המשתמשים לא משנים את שם המשתמש של מנהל המערכת, והאקרים רבים שמנסים לפרוץ למערכות וורדפרס היו יכולים להניח שיש במערכת שם משתמש בשם 'admin'. עכשיו אפשר בקלות, כבר בתהליך ההתקנה, לקבוע שם משתמש אחר וגם סיסמה מותאמת אישית.

וורדפרס 3.0 - מסך התקנה

קביעת פרטי המנהל במהלך ההתקנה

2. עשרים עשר – 2010 תבנית וורדפרס חדשה

וורדפרס 3.0 מגיעה עם ערכת עיצוב (תבנית) חדשה בשם TwentyTen. למעשה, צוות הפיתוח וורדפרס שמו לעצמם מטרה לשחרר ערכת עיצוב חדשה מדי שנה. זוהי תבנית חביבה בשני טורים, עם 2 אזורי וויד'גטים מובנים בסיידבאר, עוד ארבעה אזורי ווידג'טים בתחתית הדף ותפריט ניווט עליון.

כמובן שניתן להחליף שם גם את תמונת ההדר (הערכה מגיעה עם 8 תמונות הדר, או שאפשר להעלות תמונה מותאמת אישית), וגם ניתן לקבוע תמונת רקע מותאמת אישית (עוד תכונה חדשה של וורדפרס 3.0).

וורדפרס 3.0 - ערכת עיצוב חדשה

תבנית וורדפרס חדשה

3. תמונה רקע מותאמת אישית

וורדפרס 3.0 כוללת כעת תמיכה ברקע מותאם אישית. למי שמכיר את מבנה התבניות של וורדפרס ויודע css בסיסי, זה אמנם לא ממש משנה. עם זאת הדבר מאפשר הגדלת הגמישות בשימוש בוורדפרס גם עבור מי שאין להם כל ידע בכך. אני גם מאמין שעוד יימצאו לפיצ'ר הזה שימושים יצירתיים בהמשך.

כדי להוסיף תמיכה ברקע מותאם אישית, כל מה שיש לעשות הוא להוסיף את הקוד הבא לקובץ functions.php של התבנית בה אתם משתמשים, או לקובץ פונקציות מותאם אישית (כאמור, הקוד הזה כבר כלול בתבנית החדשה שמגיעה עם וורדפרס):

[ccwn_php]
add_custom_background();
[/ccwn_php]

אחרי שזה נעשה, תופיע בממשק הניהול שלכם אופציה חדשה בשם Background (רקע) בתוך התפריט Appearance (מראה הבלוג). תפריט זה מאפשר להעלות תמונת רקע, ולתת לה הגדרות מותאמות אישית, כמו למשל מיקום התמונה(מרכז/שמאל/ימין), חזרה/אי חזרה, קבועה/נגללת.

תמונת רקע וורדפרס 3.0

החליפו והתאימו אישית את תמונת הרקע

4. תכונה חדשה: מנהל התפריטים

זהו אחד הדברים המגניבים שמתווסף לוורדפרס, לפחות מבחינת משתמשים סופיים, שחיפשו דרכים לשינוי מבנה התפריטים בלי להתעסק יותר מדי בקוד או במספור לא נוח של העמודים.

במנהל התפריטים החדש תוכלו לייצר תפריטים שונים, ולבחור את מי מהם להציג ע"י שימוש בוויד'גט הכלול, או ע"י שימוש בתבנית בעזרת הפונקציה החדשה wp_nav_menu(), שיכולה לקבל פרמטרים שונים (כמו למשל מספר או מזהה התפריט, סלקטור עבור CSS, האם לעטוף את התפריט ב div או ברשימת ul וכדו'). תפריט הניהול מגיע עם סט חדש של פונקציות ופילטרים שאפשר להחיל עליהם, על כך אולי בפוסט נפרד בנושא.

כלי מנהל התפריטים הוא Woonav, שפותח ע"י Woo Themes, ומשולב כעת כחלק מובנה של וורדפרס. הכלי יאפשר לכם ליצור תפריטים מרובים עם תפריטי משנה, שמשלבים קטגוריות, עמודים, וגם קישורים פנימיים או חיצוניים מותאמים אישית. חסל סדר תוספים כמו page-to-link, או שימוש מרובה בקוד של ב wp_list_pages ו-  wp_list_categories כדי לייצר מבנים משולבים של תפריטים דינמיים.

הפיצ'ר החדש הזה מספק ממשק משתמש ידידותי ונוח להוספת תפריטים חדשים עבור משמשי הקצה ועשוי לפשט את העבודה של מפתחי וורדפרס. מתחת לפני השטח יש פה דבר מעניין נוסף – זוהי נקודה בה מפתחי וורדפרס מסחריים משלבים ידיים עם קהילת הוורדפרס ותורמים להתפתחותה. מצב של win-win עבור כולם.

וורדפרס 3.0 - מנהל תפריטים

צרו בקלות תפריטים מותאמים אישית

וידג'ט מנהל תפריטים בוורדפרס 3.0

וידג'ט תפריט ניווט - למיקום תפריטים מותאמים אישית

5. יכולות לניהול רשת אתרים ומיזוג הקוד של WordPress MU

רבות דובר באחד השינויים המרכזיים הללו הצפויים בוורדפרס 3.0 . עד עתה היו קיימות שתי גרסאות התקנה של וורדפס: גרסה בודדת, שאפשרה לנהל אתר או בלוג יחיד, וגרסת WordPress MU לניהול רשת אתרים/בלוגים.

וורדפרס 3.0 מאחדת את השתיים לכדי גרסה אחת יחידה וניתן יהיה לנהל ריבוי אתרים תחת התקנה אחת של וורדפרס. הדבר יאפשר ניהול קל יותר של מספר אתרים במבנה של תת דומיינים (subname.domain.com)  או במבנה של ספריות משנה ( domain.com/subname ).

ניהול רשת האתרים הוא אופציונאלי ומשתמשים של שתי הגרסאות – הן וורדפרס והן וורדפרס מו לא אמורים להיתקל בקשיים מיוחדים במהלך השדרוג. השינוי אמור להיות חלק ושדרוג הגרסה צפוי להיעשות בצורה פשוטה ורגילה של עדכון גרסה עבור כל סוגי המשתמשים, כך שלא יידרשו הכנות או שינויים כלשהם.

מי שירצה לאחר מכן להפוך התקנה רגילה של וורדפרס להתקנה של וורדפרס מרובה אתרים, יוכל לעשות זאת באופן פשוט יחסית, דרך ממשק הניהול בתפריט Network, שם יעבור תהליך של שדרוג הגרסה ושל מסד הנתונים. אשתדל לכתוב על נושא זה בפוסט נפרד בקרוב.

ריבוי בלוגים - וורדפרס 3.0

הקימו בקלות וורדפרס מרובה אתרים, שדרוג קל מגרסאות קודמות

6. הוספת סוגי תוכן מותאמים אישית

מעתה קל יותר לרשום סוגי תוכן חדשים מותאמים אישית. הפונקציה register_post_type הורחבה וכעת ניתן יהיה לייצר סוגי תוכן חדשים בממשק הניהול.

הוספת הקוד הבא, למשל, יוסיף לכם סוג תוכן חדש בשם Products, עם תיבה בממשק הניהול להוספה ולעריכה של תוכן מסוג זה. בנוסף הקוד הזה יוסיף תמיכה בטקסונומיות מסוג קטגוריות (היררכיות) ובתגיות (לא היררכיות) ששייכות לסוג תוכן זה:

[ccwn_php]
function post_type_products() {

register_post_type( 'Products',
array( 'label' => __('Products'), 'public' => true, 'hierarchical' => true, 'show_ui' => true ) );

register_taxonomy('Product tag', 'Products');

register_taxonomy('Prod categories', 'Products', array('hierarchical' =>; true));

}

add_action('init', 'post_type_products');
[/ccwn_php]

נוכל כמובן ליצור תיוגים בשמות שונים מאשר קטגוריות ותגיות, ונוכל גם לשתף אותן בין סוגי תוכן שונים. למשל, אם נרצה את התיוג Prod tag שיצרנו קודם, שיהיה שייך גם לסוג תוכן למשל בשם ""News, אפשר יהיה להשתמש בפונקציה החדשה  – register_taxonomy_for_object_type

באופן הבא:
[ccwn_php]
register_taxonomy_for_object_type('Prod categories', 'News', array('hierarchical' => true) );
[/ccwn_php]

כל סוגי התוכן המותאמים אישית ממשיכים להימצא באותן טבלאות  כפי שהיו קודם לכן wp_posts וסוגי התוכן החדשים לא מייצרים שינוי מבני בדאטה בייס של וורדפרס. זאת בניגוד למשל למסגרות תוספי ניהול סוגי תוכן מותאמות אישית כמו Pods, הרושמת כל סוג תוכן בטבלה נפרדת בדטהבייס.

7. תוספות בהיררכיית קבצי התבנית –

היררכיית קבצי תבנית וורדפרס ממשיכה להתפתח וכעת נוספה גם אפשרות לתבנית עמוד מחבר לפי הפירוט הזה:

author-{nicename}.php – אם למשל שם התצוגה של המשתמש הוא yuki, אז התבנית שתיטען (במידה שקיימת) תהיה – author-yuki.php

author-{id}.php – אותו הדבר, רק הפעם זה לפי מספר מזהה של הכותב.

אם קבצים אלה לא קיימים, ייטענו הקבצים הבאים לפי ההיררכייה הקיימת –

author.php  ולאחרי כן archive.php  ו-index.php

ניתן לקרוא בפוסט אחר הסבר נוסף על היררכיית הקבצים בתבנית וורדפרס.

סוגי תוכן מותאמים אישית זוכים גם הם לתבניות משלהם. פוסט יחיד ששייך לסוג תוכן מסוים, יקבל את ההיררכיה הבאה –

  • single-{post_type}.php – אם למשל הפוסט הוא מסוג products, אז הקובץ שייטען (אם הוא קיים) יהיה – single-products.php
  • single.php
  • index.php

זו היתה סקירה קצרה על קצה המזלג של תוספות ושינויים בולטים הצפויים בקרוב עם השקת וורדפרס 3.0.

צילומי המסכים והפונקציות השונות שנסקרו לקוחים מתוך גרסת ה-alpha של וורדפרס 3.0, זו עדיין לא הגרסה הרשמית, מה שאומר שחלק מהמסכים עשויים להשתנות, כמו גם שמות של פונקציות. אפשר לראות את ההתקדמות וההתפתחות היפה של וורדפרס לעבר מערכת מורכבת יותר ויותר לניהול תוכן, המאפשרת גמישות גבוהה מאוד הן עבור משתמשי הקצה, והן עבור בוני אתרים ומפתחים.


שתפו גם אחרים:
  • email
  • Print
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google Bookmarks
  • Live
  • PDF
  • MySpace
  • del.icio.us
  • Digg
  • Technorati
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • Add to favorites

36 תגובות »

פיד RSS לתגובות בפוסט | טראקבק


הוסף תגובה

CommentLuv badge

TechnoCraft - פתרונות אינטרנט


אֶקְסְפֶּרִימֶנְט דוֹט אֶפֶס - וורדפרס, תוכן, טכנולוגיה ועוד כמה דברים - מופעל באמצעות WordPress | פתרונות אינטרנט